Mbo-studenten aan de slag met challenge over gemaal
Hoe past een eventueel nieuw te bouwen gemaal het beste in zijn omgeving? Dat was onze challenge voor tien tweede- en derdejaars mbo-studenten van het Koning Willem I college in Den Bosch. De studenten van verschillende studierichtingen gingen acht weken lang in twee groepjes aan de slag met dit vraagstuk en presenteerden eind oktober hun eindresultaten aan ons.
De Bossche studenten doken met deze challenge in een voor hen geheel nieuwe wereld. “Ik had nog nooit gehoord van een gemaal,” liet een van de studenten weten. “En ik wist ook niet wat een waterschap doet.” De opdracht bleek leuker dan ze van tevoren dachten. Als waterschap weten wij dat leren over water en onze taken hartstikke leuk is, maar het fijne van een opdracht als deze is dat jongeren dit zelf ontdekken.
Iedere donderdag werkten de studenten in hun groepje aan de opdracht. Na een tussentijdse pitch aan ons, was het zover en presenteerden ze hun eindresultaten. We kregen twee heel verschillende maar goede presentaties. Zo werd de ruimte om het gemaal bij een van de groepjes een heuse beleefplek waar natuur, educatie en cultuur samenkomen en waar iedere leeftijdsgroep zich welkom voelt. Het geheel zag er bij beide groepjes verzorgd uit met mooie visualisaties, filmpjes, posters en maquettes. We beoordeelden het werk en proces van de studenten met tips en tops en kijken weer uit naar een volgende opdracht met het Koning Willem I college!
Schrijf je in voor onze nieuwsservice
Abonneer je op onze digitale nieuwsservice en ontvang leuke en interessante artikelen over diverse onderwerpen wekelijks in je mailbox.
Recent nieuws
- Heusden houdt het droog: Proefsluiting keersluis geslaagd!6 november 2025
- Waterbericht oktober: watersysteem normaliseert6 november 2025
- Tuinder en waterschap realiseren samen natuurvriendelijke oever én recreatieve impuls in Heusden6 november 2025
- Deuren wagenwijd open voor elkaar6 november 2025
- Start aanleg nieuwe natuurstrook bij Het Schoor in Heeswijk-Dinther6 november 2025