Zoeken
Wil jij je aanmelden als vrijwilliger? We zoeken nog dijkwachten. Het waterschap zet dijkwachten in om de dijken goed in de gaten te houden. Deze dijkwachten zijn opgeleid om eventuele problemen te herkennen. Ze kijken of er geen beschadigingen zijn aan de dijk, maar houden ook in de gaten of er zich situaties voordoen die een beschadiging kunnen veroorzaken. Denk bijvoorbeeld aan piping, waarbij water met zand onder de dijk doorspoelt en er een wel kan ontstaan. Ook de vele troep die nu met het Maaswater meestroomt kan schade veroorzaken.
Stuur een mailtje naar dijkwacht@aaenmaas.nl met jouw gegevens, dan nemen we contact met je op.
Door de maatregelen die tijdig genomen zijn, heeft de enorme hoeveelheid Maaswater in het werkgebied van Aa en Maas nergens voor grote problemen gezorgd. De dijkversterkingen na 1995 hebben in ons werkgebied goed gewerkt.
We zijn nog heel druk met het opruimen van de sporen die de Maasgolf heeft achtergelaten in ons werkgebied. Komende periode wordt gewerkt aan herstel- en reparatiewerkzaamheden.
De Maasgolf heeft drijfvuil achtergelaten op de dijk. Op dit moment wordt gekeken hoeveel dat is en maakt het waterschap afspraken met partijen om dit te verwijderen. Het waterschap adviseert inwoners voor hun eigen veiligheid om niet zelf rommel te gaan ruimen. De dijk is vaak erg stijl en nog herstellend van het hoge water. Het opruimen doet het waterschap samen met de aannemer op de plekken waar het kan.
Waterschap Aa en Maas adviseert om nog even niet te recreëren op de Aa, het Drongelens kanaal en de Dieze. Onder andere door het openen van de spuisluis Crevecoeur kan er een verraderlijke stroming ontstaan.
Daar gaat Rijkswaterstaat over. Actuele informatie over stremmingen voor op de Maas zijn te vinden op de website van Rijkswaterstaat.
Wij doen er alles aan om schade en overlast te voorkomen en tot een minimum te beperken. Heb je toch schade? Dan kun je dat melden en heb je mogelijk recht op een schadevergoeding.
Vraag en antwoord: Grote brand op industrieterrein in Den Bosch
Bij een verschrotingsbedrijf voor auto’s is 9 maart rond 4.30 uur een zeer grote brand ontstaan. Het bedrijf ligt op een industriegebied tussen de Ertveldplas en de A59 en is omringd door water. De brandweer is massaal uitgerukt en gebruikt veel bluswater om de brand onder controle te krijgen. Bluswater kan een gevaar vormen voor de kwaliteit van het water in onder meer de nabijgelegen Dieze en voor het zuiveringsproces op onze rioolwaterzuiveringsinstallatie (RWZI).
Er ligt een gescheiden gemeentelijk rioolstelsel waar afvalwater apart van regenwater wordt afgevoerd. Het bedrijf zit aan het eindpunt van het hemelwaterrioolstelsel. Het bluswater stroomt naar dit hemelwaterriool. De buffercapaciteit van dit riool is beperkt. Omdat er heel veel bluswater wordt gebruikt, onder meer van een blusboot, loopt het riool snel vol. Als het maximum bereikt is, dan stroomt de overstort naar het oppervlaktewater. In dit geval De Dieze.