Zoeken
Gisteravond hebben we een noodstroomvoorziening aangesloten, en inmiddels is deze actief. De installatie wordt nu stap voor stap opgestart. Dit proces kost tijd.
Dankzij de noodstroomvoorziening die gisteravond is aangesloten, is 20% van onze zuivering inmiddels in gebruik. Dat betekent dat we nog 80% van het ongezuiverde afvalwater dat we op de zuivering ontvangen via een omleiding direct lozen in de Maas.
Onze adviseur peilbeheer Jos Kruit is een van de sprekers tijdens deze interactieve bijeenkomst. Hij vertelt meer over de rol van het waterschap en test de kennis van aanwezigen met vragen over water.
Al het afvalwater kan weer worden ontvangen. De tijdelijke bypass, waarmee ongezuiverd rioolwater op de Maas werd geloosd, is per direct stopgezet.
Een NL-alert gaat voor ons altijd via de Veiligheidsregio. Zij moeten de inschatting maken of de calamiteit waar we mee te maken hebben een acuut gevaar is of dreiging vormt voor de bevolking en dan bepalen zij of er een NL-alert verstuurd wordt.
Onze zuivering heeft ontzettend veel vermogen nodig. Het is veel te kostbaar om deze grote aggregaten aan te schaffen en permanent klaar te hebben staan.
Tegelijkertijd zorgen we voor goede maatregelen en calamiteitenplannen. We hebben goede afspraken gemaakt met leveranciers dat áls er noodstroom nodig is, we deze zo snel mogelijk geleverd te krijgen.
Wij hebben nu tien noodaggregaten in gebruik (van 4000 kVA, kilovoltampère), dat is vergelijkbaar met 750 huishoudens die tegelijkertijd stroom verbruiken!
Laat je stem horen (voordat je 'm verliest door carnaval)! Welke keuzes maak jij om jouw omgeving te beschermen tegen hoogwater?
Deze slimme, prefab stuw brengt heel wat voordelen met zich mee, waardoor ons waterbeheer duurzamer wordt.
Sinds gisteren draait de rioolwaterzuivering in Haps volledig op noodstroom. Daardoor kunnen we het afvalwater uit de regio weer verwerken. We blijven de situatie goed monitoren en doen onderzoek naar de oorzaak van de storing.